Lynas bukan macam Chernobyl - PM


Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menolak kritikan terhadap operasi loji pemprosesan loji nadir bumi Lynas di negara ini kerana ia bukan bencana Chernobyl.

Perdana Menteri berkata, pakar sudah memeriksa loji Lynas Malaysia Sdn Bhd (Lynas Malaysia) di Gebeng, Kuantan dan menegaskan bahawa ia tidak menimbulkan bahaya.

“Mereka (orang awam) menegaskan bahawa ia berbahaya. Jadi sangat sukar bagi kerajaan untuk membuat keputusan.

“Tetapi laporan mengatakan ia tidak berbahaya. Ia bukan Chernobyl. Ini tidak akan menjadi berbahaya.” katanya kepada media selepas majlis perasmian Kongres Statistik Dunia 2019 di sini, hari ini.

Beliau berkata, orang ramai akan sentiasa mempunyai sesuatu yang mereka tidak persetujui dan kerajaan tidak boleh selalu mengambil pandangan popular.

“Jika kita meneruskan pandangan popular, tidak ada yang boleh kita lakukan. Setiap kali kami ingin mencadangkan sesuatu yang baharu, orang akan menentangnya.

“Ingat ketika kita mahu membina Jambatan Pulau Pinang? Terdapat banyak tentangan terhadapnya. Sekarang mereka mempunyai jambatan kedua dan mahu membina terowong,” katanya.

Perdana Menteri menegaskan bahawa pakar sudah menyatakan tidak ada bahaya besar’ terhadap bahan radioaktif dan kerajaan akan memastikan sisa nadir bumi tidak tersebar sewenang-wenangnya.

Khamis lalu, permit operasi Lynas Corp, syarikat nadir Australia diperbaharui selama enam bulan lagi dengan tiga syarat yang dikenakan ke atas mereka.

Lynas terbabit dalam kontroversi selama beberapa tahun dengan pencinta alam sekitar dan ahli politik Pakatan Harapan (PH) yang membantah terhadap projek itu atas alasan kesihatan dan meminta penutupannya.

Pengkritik amat prihatin terhadap kesan buruk potensi kesihatan yang sisa radioaktif yang mungkin berpengaruh pada masyarakat setempat.

Pembaharuan permit Lynas menjadi topik hangat memandangkan ia adalah pengeluar utama bumi nadir di dunia di luar China. - BERITA HARIAN

Powered by Blogger.