'Menggigil badan saya ketika hubungi bomba'


Bunyi letupan dan percikan api di luar tingkap mengejutkan seorang penduduk di hadapan rumah mangsa yang maut dalam kebakaran membabitkan lima unit rumah berderet setingkat di Lorong Mokhtar, Kampung Delek Kanan di sini, pagi tadi.


Seorang saksi, Abd Rahman Ahmad, 67, yang tinggal berhadapan rumah mangsa pertama, Ubaidilah Ayob, 48, sedang menonton video ceramah agama di telefon bimbit.


Ditemui di lokasi kejadian, beliau menonton ceramah agama di telefon bimbit apabila sukar tidur awal sekitar jam 11 malam tadi.


"Dalam jam 3 pagi begitu, saya melihat ke luar tingkap dan ternampak seperti percikan api di luar sebelum mendengar letupan dua atau tiga kali.


"Saya bangun nak tengok kalau ada orang bakar apa-apa. Elok saya buka pintu, saya nampak api marak dari rumah jiran depan kira-kira 10 meter jaraknya.


"Saya terus jerit panggil semua penghuni keluar selamatkan diri. Saya jerit rumah terbakar, suruh semua keluar.


"Beberapa jiran lain turut nak tolong tetapi api terlalu marak, tak boleh nak buat apa-apa. Tak dengar jeritan minta tolong," katanya yang tinggal sendirian sejak 1984.


Dalam keadaan kelam-kabut, Abd Rahman menghubungi bomba pada jam 3.56 pagi dan ketika itu api mulai merebak ke rumah kedua manakala lengan serta mukanya melecur terkena percikan api.


"Sambil menahan panas, lengan dan sedikit bahagian muka saya melecur, saya telefon bomba pada masa sama melihat api mula merebak ke rumah kedua.


"Rumah kedua tu ada menjual pakaian terpakai, makin cepat api merebak dan marak.. menggigil saya sambil bercakap dengan bomba.


"Dalam suasana panas bahang, saya sempat alihkan motosikal ke tempat selamat dan hanya mampu melihat api menjulang. Ketika bomba tiba, api sudah merebak rumah kelima," katanya.


Abd Rahman mengenali semua mangsa lebih sejak 10 tahun lalu dan menganggap mereka bukan sekadar jiran tetapi sudah menjadi sahabat yang kerap bertegur sapa.


Sementara itu, penghuni rumah ketiga, Malik Ismail, 38, tidur di bilik ketika kejadian manakala empat rakan serumah tidur di ruang tamu.


"Saya terjaga apabila mendengar bunyi 'pop pop pop' dan bila bangun buka tingkap, saya lihat api marak dari rumah sebelah.


"Saya dan rakan kelam-kabut mencari kunci dan keluar menyelamatkan diri. Kami tinggalkan semua barang, tak dapat selamatkan apa-apa.


"Dalam suasana gelap, saya nampak jiran lain turut keluar menyelamatkan diri masing-masing," katanya.


Kebakaran lima rumah itu meragut nyawa tiga lelaki dan dua wanita dalam kejadian di Lorong Mokhtar, Kampung Delek Kanan, di sini, awal pagi tadi.


Mangsa dikenal pasti sebagai pasangan suami isteri Fauzi Daut, 44, dan Sarimah Yusuf, 37; kakak Fauzi, Fauziah Daut, 50; anak saudara pasangan itu, Mohd Amirudin Ali, 12, serta Ubaidillah yang juga jiran mereka. - BERITA HARIAN

Powered by Blogger.