Perintah Kawalan Pergerakan: Kerajaan tidak akan kompromi kebajikan pekerja


Kerajaan tidak akan sama sekali berkompromi dalam soal kebajikan pekerja terutamanya sepanjang tempoh dua minggu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M. Saravanan berkata usaha kerajaan itu memerlukan kerjasama daripada semua pihak termasuk majikan dan pekerja dalam menghasilkan penyelesaian yang positif.

“Wabak ini harus dibendung dan kesepaduan kita dalam perkara ini adalah amat penting untuk mencapai kejayaan yang diingini,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

PKP yang diisytihar Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 16 Mac bertujuan mengekang penularan COVID-19 di negara ini. Perintah itu berkuat kuasa dari 18 hingga 31 Mac di seluruh negara.

Sementara itu, Saravanan berkata sehingga hari ini masih terdapat laporan mengenai kilang yang beroperasi serta pekerja dipaksa mengambil cuti tahunan dan cuti tanpa gaji dalam tempoh dua minggu PKP itu.

“Tindakan tidak bertanggungjwab itu sudah tentu akan menggagalkan usaha kerajaan dalam menangani dan memecahkan rantaian virus COVID-19,” katanya.

Mengulas lanjut, Saravanan berkata tempoh dua minggu PKP merupakan salah satu tempoh paling mencabar yang sedang dihadapi oleh semua rakyat Malaysia bagi membendung wabak COVID-19.

“Sesungguhnya langkah ini akan memberi impak yang besar kepada warga pekerja dan perniagaan tempatan. Namun, adalah menjadi tanggungjawab semua pihak untuk mematuhi arahan PKP ini,” katanya.

-- BERNAMA
Powered by Blogger.