Lawatan Sulung Yang di-Pertuan Agong Ke UAE



Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini mengadakan perbincangan dengan Putera Mahkota Abu Dhabi dan Timbalan Komander Tertinggi Angkatan Tentera Emiriah Arab Bersatu (UAE) Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan.

Pertemuan itu berlangsung di Istana Presiden di sini pada hari kedua lawatan khas tiga hari Seri Paduka ke negara Teluk Arab ini. Sultan Abdullah berangkat tiba di Abu Dhabi pada Rabu.

Sheikh Mohamed merupakan rakan karib Al-Sultan Abdullah berikutan baginda berdua menyertai Sandhurst Military College, England, dan hubungan akrab baginda berdua terserlah dalam pertemuan berkenaan.

Sheikh Mohamed kemudian meraikan Sultan Abdullah dalam majlis santapan tengah hari.

Majlis di istana itu dimulakan dengan upacara sambutan rasmi keberangkatan Sultan Abdullah.

Tembakan meriam kehormatan dilepaskan dan lagu kebangsaan Malaysia 'Negaraku' dimainkan.

Turut hadir Timbalan Menteri Luar Datuk Marzuki Yahya, Duta Malaysia di UAE, Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin dan Konsul Jeneral Malaysia di Dubai, Datuk Yubazlan Yusof.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan di Kuala Lumpur sebelum lawatan itu, Kementerian Luar berkata lawatan khas Sultan Abdullah ke UAE melambangkan kemesraan dan keakraban hubungan dua hala antara kedua-dua negara.

Ini juga merupakan lawatan sulung Sultan Abdullah ke UAE. -BERNAMA
Powered by Blogger.